چگونه به کمک کوچینگ تجربه بهتری از بازخورد داشته باشیم؟
بازخورد نیازی اساسی در هر سازمانی است. از تازهکارها تا مدیران ارشد دچار چالشهایی برای ارائه یا دریافت بازخورد هستند.
نویسنده مقاله که بیش از ۲۰ سال با مدیران مختلف در مسائل چالشی و پیچیده همکاری داشته است ۶ گام را تنظیم کرده است که بازخورد را به یک ابزار اساسی و غیرتهدیدآمیز تبدیل میکند.
گام اول
الگوی ذهنی خود را کشف کنید.
به الگوی واکنشهایی که نسبت به بازخورد انجام میدهید دقت کنید. (آیا از خود دفاع میکنید؟ آیا خودتان را سرزنش میکنید؟) زمانی که روش عمل کردن استاندارد خود را بشناسید میتوانید انتخابهای بهتری از اینکه کجا هستید و به کجا میخواهید بروید داشته باشید.
گام دوم
“چه| چگونه” را از “چه کسی” تمایز دهید.
احساساتی که شما نسبت به بازخوردهنده دارید ممکن است بازخورد را تحت تأثیر قرار دهد. بهتر است هنگام بازخورد بیشتر به محتوای آن دقت کنید تا حسی که نسبت به بازخورددهنده/بازخوردگیرنده دارید.
گام سوم
کوچینگی فکر کنید.
با مایندست کوچینگ به بازخورد نگاه کنید. بازخورد را یک فرصت عالی برای بهتر شدن و یک نصیحت خیرخواهانه در نظر بگیرید، نه یک اتهام. سعی کنید بازخورد شفاف و قابل درک باشد.
گام چهارم
قضاوت نکنید.
از قضاوت عجولانه بپرهیزید و به این فکر کنید که پیشنهادات مطرح شده از کجا نشأت میگیرد و قرار است به کجا برسد. به دنبال یافتن مقصر یا اتهامزنی نباشید و بازخورد را بیطرفانه در نظر بگیرید.
گام پنجم
برای گرفتن بازخورد پیشقدم شوید.
خودتان درخواست بازخورد کنید. منتظر یک جلسه رسمی برای بیان بازخورد نباشید. درخواست متدهای کوچینگی کوچک و سریع داشته باشید.
گام ششم
تجربه کنید.
سعی کنید تعدادی از پیشنهادات مطرح شده در بازخوردها را عملی کنید و ارزیابی کنید که چه اتفاقی میافتد.
پذیرفتن انتقاد هیجگاه آسان نیست. اما یادگیری از آن برای بالا بردن جایگاه، توسعه و موفقیت شما ضروری است
منبع: HBR