مدیر و مدیریت
آیا تا کنون به تعریف مدیریت اندیشیدهاید؟ آیا میدانید که مدیر کیست و چه وظایفی دارد؟ در واقع مدیریت یکی از اصلیترین پستهایی است که در یک سازمان وجود دارد. مدیریت نه تنها وظیفه هماهنگ کردن قسمتهای مختلف یک سازمان با یکدیگر را بر عهده دارد بلکه میتواند در رشد و توسعه این سازمان هم نقشی اساسی ایفا کند. در ادامه یا مفاهیمی همچون مدیر کیست، مدیریت چیست و انواع مدیر و مدیریت آشنایی پیدا خواهید کرد.
مدیر کیست؟
مدیر به یک شخص حرفهای در یک سازمان اطلاق میشود که وظیفه هماهنگی بین بخشهای مختلف سازمان را بر عهده دارد و میتواند با رهبری کردن تیم، سازمان را به اهداف و چشم اندازهای خود نزدیکتر کند. به عبارت ساده باید بگوییم که مدیر کسی است که مدیریت بلد است و میتواند به خوبی از پس امور مختلفی که در یک سازمان باید انجام بشوند، بر بیاید. این فرد اغلب اوقات به عنوان خط ارتباطی بین کارکنان یک شرکت با مدیران سطح بالا فعالیت میکند و حرفها و خواستههای این دو طرف را به یکدیگر میرساند. مدیر باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و با توجه به آن چیزی که بلد است، سازمان را در مسیر رشد هدایت کند.
وظایف مدیر
مدیران با توجه به این که در چه حرفهای مشغول به کار هستند یا چه صنعتی را اداره میکنند، ممکن است وظایف متعدد و مختلفی داشته باشند اما در کل برخی از وظایف تمامی مدیران، در ادامه آمدهاند:
- رهبری یک تیم: یکی از کلیدیترین مسئولیتهایی که یک مدیر دارد این است که در عرصه مدیریت، بتواند یک تیم را رهبری کند. این مدیران برای بهره وری تیمی که در اختیار دارند، استراتژیهایی را در نظر میگیرند و طبق آن عمل میکنند.
- آموزش کارکنان: مدیر باید تمامی مهارتهای جدیدی را که کارمندان نیازمند آن هستند، به این افراد آموزش دهد. در واقع مدیران در این وظیفه باید فرصتهای توسعهای را خلق کنند و استعدادهای درخشان را نیز بشناسند تا به کمک آنها اهداف یک سازمان را پیش ببرند.
- تصمیم گیری: از جمله وظایف مدیران این است که در مورد امور مختلف تصمیم گیری کنند. اگر مدیران یک مغز خلاق داشته باشند و فرآیندهای تصمیم گیری قوی را نیز پشت سر گذاشته باشند، بدون شک در کوتاهترین زمان ممکن باعث ارتقا پیدا کردن یک سازمان میشوند.
- استخدام کارمندان جدید: مدیران باید منابع انسانی یک سازمان را هم مدیریت کنند. از این رو در صورت لزوم لازم است که یک مدیر تمامی نیازهای سازمان را بشناسد و با توجه به این نیاز به استخدام نیروی انسانی با مهارتهای لازم بپردازد.
انواع مدیران
مدیران انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها باید در همان زمینهای که فعالیت میکنند، دارای اعتماد به نفس باشند، رهبری را یاد بگیرند، انگیزه داشته باشند، مثبت فکر کنند و ارتباطات قوی هم داشته باشند. تنها اینجا است که مدیر و عوامل تولید و منابع انسانی یک سازمان دست به دست هم به سوی موفقیت حرکت میکنند. در ادامه انواع مدیران ذکر شدهاند:
- مدیر ارشد: مدیران ارشد معمولا با کلیات اموری که در سازمان انجام میشوند، سر و کار دارند و باید بر عملکرد سایر مدیران هم نظارت داشته باشند.
- مدیران کل: مدیران کل مدیرانی هستند که وظایف مدیریتی متعددی دارند. این مدیران که اغلب بر روی تولید نظارت دارند، برنامه ریزیهای لازم برای رسیدن به یک هدف خاص را انجام میدهند و سپس وظایف کارمندان را هم به آنها اعلام میکنند. این مدیران اغلب با هدف افزایش درآمد شرکت فعالیت میکنند.
- مدیران خط: خروجیهای خاصی که در یک شرکت وجود دارند، همه و همه در زیر نظر مدیران خط به فروش میرسند. این خروجیها اغلب همان محصولات و خدماتی هستند که شرکت تولید مینماید.
- مدیر خط رابطهی مستقیمی هم با مدیر ارشد دارد و امور روزانه یک سازمان را برای مدیر ارشد بازگو میکند.
- مدیران تیم: نوع دیگری از مدیران، مدیران تیم هستند که از آنها با نام سرپرست هم یاد میشود. این مدیران اغلب بر بخش کوچکی نظارت دارند و نتایج فعالیت کارمندان یک شرکت را برای مدیران ارشد و کل بازگو میکنند.
مدیریت چیست؟
در واقع مدیریت را علمی میدانند که در آن فرد مدیر با به کار گرفتن هنری که دارد، به هماهنگی و هدایت نیروهای انسانی و منابع مالی یک سازمان میپردازد و در نهایت بازدهی این سازمان را افزایش میدهد. در واقع هنر مدیریت آنجایی مشخص میشود که یک مدیر بتواند تمامی آن چیزی را که آموخته است، پیاده سازی کند و با انگیزه خود به رهبری تیمهای مختلفی بپردازد و در رسیدن یک سازمان به هدف اثر گذار هستند.
انواع مدیریت
مدیریت انواع مختلفی دارد که بنا بر نیازهایی که در یک سازمان احساس میشود، روی کار میآید. این انواع در ادامه ذکر شدهاند:
- مدیریت مستقل یا استبدادی
- مدیریت پدرانه
- مدیریت دموکراتیک
- مدیریت آزادانه بدون دخالت
سطوح مختلف مدیریت
مدیریت دارای سطوح مختلفی است. مدیران برای این که بتوانند امور یک سازمان را بهتر مدیریت کنند و مسئولیتهای خاص خود را بدانند، باید سطحی که در آن قرار دارند را بشناسند. این طبقه بندی سطوح همچنین به مدیر کمک میکند که برای ارتقا سطح خود تلاش کند و با تلاشهای خود موجبات موفقیت یک سازمان را فراهم آورد. این سطوح عبارتند از:
- سطح عملیاتی: مدیران عملیاتی مدیرانی عستند که مستقیما با منابع تولید ارتباط برقرار میکنند و بر فعالیتهای تولیدی نظارت دارند. این افراد اغلب با نام سرپرستان تیم شناخته میشوند و بین مدیران بالا رده و مدیران پایین رده یک راه ارتباطی به شمار میآیند. در واقع این افراد، همان مدیران تیم هستند که ما در بالا در مورد آنها صحبت کردیم.
- مدیریت میانی: سطح میانی مدیریت مدیرانی را در بر میگیرد که در میان مدیران عملیاتی و مدیران عالی سازمان قرار میگیرند و اغلب گزارشات کاری را از روند پیشرفت سازمان تدوین کرده و در اختیار مدیر ارشد قرار میدهند. این مدیران وظیفه هدایت و نظارت بر روی عملکرد مدیران عملیاتی را نیز بر عهده دارند.
- سطح عالی: از دیگر سطوح مدیریت میتوانیم به سطح عالی اشاره کنیم. مدیران عالی همان مدیران ارشد هستند که کلیات امور سازمانی را میسنجند و به طور مستقیم با کارکنان یک سازمان ارتباط ندارند. این مدیران استراتژیهایی خرد و کلان را تدوین کرده و آنها را با مدیران میانی در میان میگذارند تا در نهایت به هدف خود برسند.
کلام پایانی
ما در این مطلب در مورد مدیر و مدیریت با شما صحبت کردیم. مدیر به فردی گفته میشود که مدیریت بلد باشد. مدیریت مجموعه فرآیندهایی است که تحت تاثیر هنر مدیر، برای رشد دادن یک موسسه به کار گرفته میشوند. مدیران وظیفه هماهنگی، تصمیم گیری، نظارت و … را بر عهده دارند. از این رو باید با انگیزه باشند، اعتماد به نفس داشته باشند و بتوانند به خوبی با سطوح مختلف مدیریت رابطه برقرار کنند. ما در این مطلب همچنین در مورد انواع مدیریت و انواع مدیر برای شما صحبت کردیم. امیدواریم مطالب فوق برایتان مفید بوده باشند.