کوچ و کوچینگ چیست

کوچ و کوچینگ چیست

امروزه ما در بسیاری از سایت ها و یا شبکه های اجتماعی چیزهایی در مورد کوچ و کوچینگ شنیده‌ایم. اما ممکن است افراد کمی باشند که بدانند معنی این کلمه ها چیست و یا اصلا این افراد و این دوره ها چه کاری انجام می دهند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید و تمایل دارید که بدانید معنی این کلمه ها چیست با ما همراه باشید.

کوچینگ چیست؟

Coaching را می توان به عنوان مهارتی که تلفیق شده از رشته های مختلفی همچون: جامعه شناسی، هنر، مدیریت، روانشناسی و فلسفه است، دانست. در واقع می توان گفت رشته هایی که به نوعی با انسان ها و انسانیت مرتبط می شوند را می توان با موضوع کوچینگ ارتباط داد.

همچنین برای این کلمه تعاریف متعددی در منابع داخلی و خارجی بیان شده است ولی باید به شما بگوییم که هدف اصلی کوچینگ افزایش بهره‌وری توام با رضایت است.

البته با زبانی ساده‌تر نیز می توان کوچینگ را تعریف نمود، از این رو در زبانی ساده‌تر معنای لغوی این کلمه مربیگری است. البته ممکن است شما هنگامی که صحبت از مربیگری می شود به یاد مربی های ورزش افتاده باشید ولی این تنها مربیگری نیست. بلکه به خاطر داشته باشید امروزه مربیگری فقط شامل ورزش نمی شود بلکه در تمام ابعاد زندگی نقش داشته و به دنبال توسعه انسانی است.

حوزه فعالیت کوچ و کوچینگ شامل مربیگری در زندگی، مربیگری در تجارت، مربیگری در سلامت و … نیز می شود. توجه کنید که این مربیگری یک رابطه دو طرفه است که در این رابطه کوچینگ به فرد کمک‌ می کند تا بتواند بر روی اهداف خود تمرکز نموده و به آن ها دست پیدا کند.

تاریخچه کوچینگ

به نظر شما آیا coaching یک اصطلاح تازه و جدید است؟ بسیاری کتاب ها و مقالاتی که در زمینه کوچینگ نوشته شده است، بیان می کند که این کلمه نخستین بار در سال ۱۹۳۷ با مفهومی نزدیک به مفهومی که امروزه برای آن وجود دارد به کار گرفته شده‌است.

این گونه که مشخص است در سال ۱۹۳۷ شخصی به نام گوربی در مقاله‌ای این گونه بیان کرده است که:《 برای بهبود عملکرد در محیط کار، باید افراد با تجربه‌تر کوچینگ افراد کم تجربه‌تر را به عهده بگیرند 》.

همچنین شخصی به نام پسمور نیز بیان می کند که کلمه coaching در سال ۱۹۱۱ نیز در متن های مدیریتی و مهارتی نیز وجود داشته ولی بیشتر به معنای آموزش و راهنمایی بوده است. البته باید به شما بگوییم که بحث کردن بر روی تاریخ و جستجوی نخستین کاربرد ها، دارای ارزش چندانی نیست؛ زیرا این کلمه تا چند دهه رواج نداشته و هرچیزی که ما از کوچ و کوچینگ میشنویم از ده هشتاد و نود میلادی آغاز شده است.

تخصص های کوچینگ به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟

Coaching نیز مانند سایر رشته ها به مرور زمان با گسترش قلمرو فعالیتش به زیر مجموعه های تخصصی تبدیل شده و به گرایش های مختلف تقسیم بندی می شود. قصد داریم‌ در این قسمت فقط به ذکر این گرایش ها پرداخته و توضیحات در این زمینه را به مقاله‌ای دیگر موکول کنیم.

این تخصص ها عبارت‌اند از:

  1. کوچینگ مدیران اجرایی
  2. کوچینگ رهبری
  3. کوچینگ کسب و کار
  4. مدیر در نقش کوچ
  5. کوچینگ سلامت
  6. کوچینگ زندگی

کوچ کیست؟

کوچ ها افرادی هستند که با درک موانع و مشکلات به شما کمک کرده تا با خودشناسی و درک خود بتوانید استراتژی های لازم برای موفقیت را کشف کنید. Coachشخصی است که با گذراندن دوره های کوچینگ و کسب مهارت های لازم بر روی موفقیت شخصی و حرفه ای افراد تمرکز می کند.

در واقع این افراد قرار نیست چیزی را آموزش بدهند و یا یک تجربه‌ای را به شما انتقال بدهند، بلکه این افراد به شما کمک می کنند تا بتوانید نسخه‌ای منحصر به فرد از خود پیدا کرده و با تکیه بر روی مهارت ها و دانش خودتان به موفقیت دست پیدا کنید. این افراد تا رسیدن به موفقیت و اهدافی که دارید شما را همراهی می کنند.

تفاوت کوچ و منتور

تفاوت کوچ و منتور

منتورینگ کاری شبیه به کوچینگ است اما تفاوت هایی نیز میان این دو وجود دارد. شخص منتور در حقیقت در نقش یک رهبر ظاهر شده و با اطلاعات تخصصی و تجربیاتی که دارد به افراد کمک می کند تا بتوانند سریع‌تر به پاسخ  سوالاتی که در ذهن خود دارند و یا هدف هایی که دارند دست پیدا کنند.

در واقع منتورها تجربیات خود را با مراجعه کنندگان خود در میان گذاشته و بیشترین تمرکز آن ها بر روی آینده افراد است. اما باید بگویم که تمرکز کوچ بر روی حال و آینده‌ای نزدیک است. همچنین شاید جالب باشد که بدانید در منتورینگ نقش منتور می تواند با توجه به نیاز فرد مراجعه کننده تغییر پیدا کند.

گاهی وقت ها ممکن است که منتور در نقش یک مشاور، گاهی در نقش coach و گاهی در نقش یک دوست صمیمی ظاهر شود. ولی در کوچینگ نقش coach ثابت است و تغییر نمی کند.

یک کوچ موفق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

Coach های موفق دارای یک سری ویژگی ها هستند که در این قسمت قصد داریم برخی از این ویژگی ها را بیان کنیم. این ویژگی ها عبارت‌‌اند از:

  1. همواره به دنبال کسب موفقیت و پیشرفت هستند.
  2. بدون هیچ گونه قضاوتی می توانند در کنار شما باشند.
  3. به افراد کمک می کنند تا بتوانند پتانسیل درونی خود را آزادسازی کنند.
  4. دارای ارتباطات موثر هستند.
  5. به اصولی اخلاقی پایبند هستند.
  6. توانایی ایجاد یک فضا صمیمی و امن را برای گفت و گو دارند.
  7. در جمع های اجتماعی شرکت می کنند.

سخن پایانی

واژه کوچ و کوچینگ می تواند برای افراد مختلف معنا و مفهوم متفاوتی داشته باشد ولی به صورت کلی می توان گفت که کوچینگ به معنای کمک به افراد برای حل مشکلات خود و بهبود عملکرد آن ها است. تفاوت چندانی ندارد که شما در چه زمینه‌ای از coach کمک می خواهید زیرا این افراد می توانند در زمینه های مختلف به شما کمک کنند تا بتوانید به اهدافی که دارید دست پیدا کنید.

امید است که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم.

امتیاز به این مقاله

اشتراک گذاری مقاله:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x